Ahad, 2 Jun 2013

TREND BYOD DI MALAYSIA - Bahagian Pertama


Trend BYOD (Bring Your Own Device) atau dalam bahasa melayu "bawa sendiri peranti anda" semakin berkembang pesat dengan kehadiran dan lambakan peranti-peranti mudah alih IT (Telefon Pintar, Tablet dan Komputer Riba) yang kini semakin mampu dimiliki.

Konsep BYOD sememangnya sudah mula menjadi trend di beberapa organisasi IT terutamanya di negara-negara membangun, malah trend ini dipercayai akan semakin luas pengaruhnya khususnya di Malaysia. Kesan daripada pengaruh BYOD di Malaysia telah menarik minat ECS ICT Bhd (ECSB - Engineering Computer Service) yang merupakan sebuah syarikat berstatus MSC bekerjasama dengan SAMSUNG Malaysia Electronics (SME) Sdn Bhd. Kedua-dua syarikat itu telah memeterai satu perjanjian pengedaran perniagaan dengan perniagaan (B2B - Business to Business). ECS ICT Bhd dan juga SME Sdn Bhd menyatakan bahawa penggunaan peranti pintar bagi tujuan B2B semakin meningkat didalam korporat Malaysia. Malah wakil daripada ECS menambah bahawa trend BYOD telah mengubah cara pendekatan perusahaan dan pergerakan tenaga kerja masing-masing yang menggalakkan lebih banyak corak berorientasikan pelanggan dan pengurusan nilai.

Jadual dibawah menunjukkan peningkatan dari segi perbelanjaan terhadap produk mudah alih di Malaysia dan juga peningkatan terhadap penggunaan peranti mudah alih yang juga diklasifikasikan sebagai peranti BYOD.


PERBELANJAAN DIJANGKA MENINGKAT TERHADAP
PRODUK MUDAH ALIH DI MALAYSIA

TAHUN JUMLAH PERBELANJAAN PENINGKATAN
2013 US$ 4.6 Billion 20.6%
2016 US$ 5.5 Billion
Data berdasarkan International Data Corporation (Syarikat Penyelidikan Pasaran ICT)



PENINGKATAN PENGGUNAAN PERANTI BYOD
PERANTI JUMLAH PERATUSAN PENINGKATAN
Telefon Pintar (Smartphone) 73% Dalam Jangka masa 3 bulan (2013)
Komputer Tablet 48%
Telefon Pintar (Smartphone) 47% Sehingga Pertengahan Jun 2012
Komputer Tablet 14%
Data berdasarkan Data Kerajaan Malaysia


Sumber:-
Artikel BERNAMA daripada Yahoo! Malaysia News - 9 April 2013

0 comments:

Catat Ulasan