Khamis, 23 Mei 2013

BYOD - Definasi dan Perspektif Peribadi

"APAKAH YANG DIMAKSUKAN DENGAN BYOD?"


Bawa alat atau peranti anda sendiri (BYOD) adalah satu strategi alternatif yang membenarkan pekerja, rakan kongsi perniagaan dan pengguna lain untuk menggunakan peranti peribadi yang dibeli sendiri untuk mengakses aplikasi dan juga data yang ada dalam syarikat. Biasanya, peranti yang dimaksudkan adalah telefon pintar dan tablet, dan juga meliputi PC serta komputer riba.


SEJARAH AWAL

Fenomena baru ini sebenarnya sudah lama diperkenalkan oleh INTEL pada tahun 2009 namun gelombangnya hanya mula dirasai sekitar awal tahun 2011 apabila pembekal perkhidmatan IT Unisys dan vendor perisian VMware dan Citrix Systems mula berkongsi persepsi terhadap tren baru ini.



PERATUSAN KELAZIMAN PENGGUNAN PERANTI MUDAH ALIH

Pada 2012 kelaziman penguunaan BYOD di Timur Tengah sahaja mencecah kira-kira 80% daripada amalan di seluruh dunia. Menurut penyelidikan dari Logicalis yang berpusat di UK, pasaran pertumbuhan tinggi (termasuk Brazil, Rusia, India, UAE, dan Malaysia) menunjukkan kecenderungan yang lebih tinggi untuk menggunakan peranti mereka sendiri di tempat kerja. Hampir 75% daripada pengguna di negara-negara terbabit berbuat demikian, berbanding dengan 44% dinegara pasaran maju.

Sumber :- Gartner.com



PERSPEKTIF

Pendekatan daripada fenomena BYOD ini sememangnya akan menguntungkan syarikat/organisasi dari segi kos pembelian, anti virus dan kos baik pulih peranti mudah alih kerana ia ditanggung sendiri oleh pemilik peranti tersebut. Namun sejauh manakah sesuatu organisasi itu mampu untuk memantau, mengawal dan meletakkan polisi untuk dipatuhi bagi mengelakkan sebarang risiko terutamya kebocoran data daripada berlaku. Ini akan saya ulaskan lebih lanjut dalam posting yang akan datang.




0 comments:

Catat Ulasan