Ahad, 9 Jun 2013

TUJUH TIP PENGURUSAN BYOD

TUJUH TIP PENGURUSAN BYOD


MENGURUSKAN BYOD

Tujuh tips untuk menguruskan program BYOD yang adalah antara yang dikenal pasti oleh Unisys. Sama ada perancangan anda membolehkan pengguna akhir (end user) untuk membawa peranti meraka sendiri bagi melaksanakan urusan kerja atau hanya dalam perancangan sahaja, syrikat/organisasi itu masih memerlukan pelan pengurusan. Tiada dalam lipatan sejarah apabila variasi sejumlah peranti telah dibawa masuk ke dalam Syarikat/Organisasi, sama ada melalui pintu depan atau mengikut pintu belakang. Oleh sebab itu warga kerja Unisys telah menyediakan 7 senarai tip untuk membantu Pengurus-pengurus IT dalam mengekang kebebasan BYOD di tempat kerja.

1. MERANGKA RANCANGAN MASA HADAPAN

Membangunkan pelan tindakan dan hala tuju, membuat keputusan terlebih dahulu berkenaan peranti yang manakah benar-benar mampu dan boleh memberikan fungsi serta peranan dalam aktiviti serta tugas seharian layak dibawa masuk ke dalam syarikat/organisasi.



2. MENENTUKAN DASAR/POLISI HAK AKSES

Menentukan apa yang pengguna akhir perlu lakukan untuk mendapatkan akses pada maklumat korporat syarikat/organisasi pada peranti mereka - contohnya, bersetuju untuk meletakkan kata laluan (password) sebagai pra-syarat untuk mendapat akses maklumat-maklumat syarikat/organisasi. Disarankan sebelum memulakan dasar/polisi hak akses ini adalah dengan melihat serta merujuk kembali dasar/polisi berkenaan PC (personel computer) korporat yang sedia ada.



3. MENENTUKAN SALURAN SOKONGAN ANDA

Adakah syarikat/organisasi akan menawarkan kaunter atau meja bantuan (help desk), atau adakah syarikat/organisasi mahu memberikan tumpuan kepada saluran alternatif lain seperti laman sesawang (web), atau hanya bergantung pada laman-laman blog dan sumber Wikipedia?

Adakah syarikat/organisasi akan memberikan sokongan sepenuhnya kepada semua jenis dan peranan kerja? atau

Adakah syarikat/organisasi ingin membahagikan dan mengklasifikasikan sokongan bantuan mengikut jenis kumpulan – contohnya kumpulan yang berperanan dalam menjana hasil pendapatan syarikat/organisasi adalah layak untuk semua jenis sokongan, namun peranan bagi sokongan jenis kumpulan yang lain adalah terhad.



4. MENENTUKAN TINGKAH LAKU YANG DIBENARKAN

Sebagai contoh, pengguna telefon bimbit hanya akan dibenarkan untuk memuat turun (download)/ edit fail atau akan terhad kepada dibenarkan membaca atau melihat sahaja (read or view only)?



5. MEMANTAU DATA

Menyepadukan sokongan meja bantuan (help desk) untuk semua peranti, syarikat/organisasi boleh mengumpul maklumat mengenai apa yang berlaku kepada pengguna akhir (end user). Contohnya, adakah kemas kini terbaru iOS daripada Apple membantu meningkatkan atau mengurangkan produktiviti?
Saluran sokongan bersepadu membolehkan pihak syarikat/organisasi memahami dan menghasilkan sebarang proses-proses melibatkan pampasan dan juga boleh menyesuaikannya untuk diadaptasi pada masa akan datang.

Syarikat/Organisasi yang lebih besar tentu mahu menggabungkan alat pengurusan peranti mudah alih mereka untuk membantu mengerahkan pemantauan dasar/polisi, peranti mengumpul segala maklumat dan pada masa yang sama juga laporan mengenai ketidakpatuhan diperolehi.



6. MENGKAJI PEMATUHAN DASAR DENGAN KERAP

Mengadakan post-mortem ke atas data meja bantuan (help desk) setiap enam bulan sekali.
Adakah peranti telah di jailbroken?
Adakah maklumat korporat selamat?
Pernahkah pengguna melanggar dasar/polisi yang telah disediakan?
Mengkaji semua aktiviti peranti dan menyesuaikannya dengan dasar/polisi mengikut kesesuaian semasa.

*jailbreak - Jika di platform Android kita mengenalinya sebagai Root, namun di iOS kita menggelarkannya sebagai Jailbreak. Jailbreak bermaksud menghilangkan batas-batas iOS, dan ianya membolehkan pengguna mengubah suai sistemnya. Dengan kata lain, selepas sesebuah peranti yang berplatformkan iOS telah di jailbreak, pengguna bebas untuk membuat apa sahaja yang sebelum ini dibataskan oleh sistem. (sumber mytetikus.com)



7. MENJADI PROAKTIF DALAM MEMBANTU PENGGUNA ANDA

Jangan tergolong dan menjadi antara mereka yang selalu mengatakan "TIDAK" sepanjang masa. Jadilah mereka yang boleh mengatakan "YA!". Fahami kekangan yang dialami oleh pengguna-pengguna di Syarikat/Organisasi masing-masing. Pihak atasan tidak akan tahu masalah yang mereka iaitu pengguna alami sehinggalah mereka berada atau mengalami situasi yang sama.



Maklumat ini diambil dari laman web IT Business Edge dan diterjemah sepenuhnya mengikut kefahaman Admin - Nor Fitri Bakri


0 comments:

Catat Ulasan